به ویبسایت افغان تیزیس خوش آمدید/ د افغان تیزیس ویبسایټ ته ښه لاغلاست

بررسی چالش ها و فرصت های موجود فراروی شکل گیری جنبش های اجتماعی در افغانستان (مطالعه موردی جنبش روشنایی)

سال

: 2020.09.19

ګروه ها

: تعلیم و تربیه

قیمت

: 1500

تعداد صفات

: 88

کد فایل

: 63

مقطع

: لیسانس

 بیان مسله:انسان ذاتاً یک موجود اجتماعی است و اجتماع از خانواده ها شکل میگیرد و خانواده به مجموع افرادی که دارای مشترکات خونی، تربیتی و دینی میباشد بوجود آمده. حال اجتماعات به قوم ها و قبیله ها ارتقاء نموده در بعضی از حالات نظر به خواست های طبقاتی، اجتماعی و سیاسی افراد دست به تشکیل جمیعت ها میزنند، تا در پرتو آن به یک سلسله اهدافی مشترکی که مورد توافق قرار گرفته برسند. جنبش های اجتماعی و سیاسی که اکثراً به نوعی خودجوش به وجود آمده در مقابل پالیسیها و سیاست های دولت سربلند میکنند و بعداً به مبارزات خود به شکل گسترده تری ادامه میدهند. تاریخ این نوع حرکت ها و جنبش ها و جمیعت ها در جهان زیاد است و کشور ما افغانستان نیز از این نوع حرکت ها را در زمان های مختلف تاریخ خود تجربه کرده به طور مثال از جنبش "ویش زلمیان" گرفته تا به جنبش روشنایی که در این اواخر بوجود آمد و در این تحقیق مورد مطالعه همه جانبه قرار گرفته میتوانیم اشاره نمایم، بعضی از این جنبش ها به دست اوردهای نیز رسیده آند. جنبش روشنایی به معترضان اکثراً هزاره در افغانستان گفته می‌شود که دست به اعتراض علیه تغییر بدون موجه مسیر انتقالی برق ترکمنستان از بامیان به سالنگ و تبعیض قومیتی و نا عدالتی توسط دولت وحدت ملی زدند. (بی‌بی‌سی فارسی. ۸ اگست ۱۳۹۵). یک مسیر خط برق ۵۰۰ کیلو ولت که قرار بود از ترکمنستان به افغانستان وارد شود. طی طرح اولیه که شرکت آلمانی فیشنر اعلام کرده بود قرار بود این خط برق از مسیر ولایات مرکزی افغانستان از جمله بامیان عبور کند. اما دولت با ادعای کوتاه بودن مسیر سالنگ و کاهش هزینه‌ها مسیر سالنگ را به عنوان مسیر عبور این خط برق اعلام کرد. جایگزینی بامیان با سالنگ، اعتراض‌های قشرها مختلف مردم را در افغانستان و سایر کشورها  مخصوصاً هزاره‌ها و شماری از مقامات سیاسی این کشور را در پی داشت و این تصمیم را یک اقدام غیر ملی و تبعیض آمیز دانستند و دست به اعتراض زدند. (حمله انتحاری به تظاهرکنندگان جنبش روشنایی در کابل خبرگزاری ابنا). شورای علمای شیعه افغانستان در بیانیه‌ای خواستار عبور پروژه توتاپ از مسیر اصلی آن (بامیان) شدند. بعدها دولت طی یک بررسی و تشکیل کمیسیون اعلام کرد که یک مسیر فرعی ۲۲۰ کیلو ولت را به بامیان انتقال می‌دهد، اما مورد قبول معترضان قرار نگرفت. نظر به ماهیت جنبش های اجتماعی این جنبش ها اکثراً به شکل مسالمت آمیز و مدنی به مبارزات میپردازد و رژیم های دموکراتیک جنبش های اجتماعی را مورد حمایت قرار میدهد به شرطیکه از بطن مردم ریشه گرفته باشد. بخاطریکه در دموکراسی حرف اول را اراده مردم ترسیم میکنند. نه پالیسیهای دولت. و جنبش های اجتماعی توسط روشنفکران رهبری و طرح ریزی میشود. اما میتواند به کودتا و خشونت نیز انجام پذیرد.

.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                               صفحه

فصل اول           1

کلیات تحقیق    1

1-1. بیان مسأله 2

1-2. ضرورت و اهمیت تحقیق      3

1-3. اهداف تحقیق        5

1-4. سوال اصلی            5

1-4-1. سوال فرعی         5

1-5. مفاهیم کلیدی       5

فصل دوم          6

ادبیات تحقیق   6

2-1. پیشینه تحقیق        7

2-2. تاریخچه جنبش های سیاسی و اجتماعی در افغانستان          8

2-2-1. بررسی تاریخی جنبش‌های اجتماعی         8

2-3. جنبش های روشنفكری قرن بیستم افغانستان 9

2-4. امراض روشنفکران  17

2-5. وضع کنونی جنبش ها و روشنفکران 20

2-6. در نتیجه چه باید کرد          25

2-7. رهیافت های اجتماعی سیاسی جنبش های اسلامی معاصر    26

2-8. تاثیر مهدویت بر جنبشهای اسلامی معاصر    28

2-8-1. انواع نگرش‌ها به مهدویت  28

2-8-2. برخی نتایج اعتقاد به مهدویت در جنبش‌های اجتماعی       29

2-8-3. موانع پیشرو:       30

2-9. مبانی نظری جنبش های اجتماعی   32

2-9-1. نیل اسملسر: شش شرط پیدایش جنبشهای اجتماعی         33

2-9-2. آلن تورن: تاریخیت          35

2-9-3. ارزیابی   36

2-9-4. جنبشهای اجتماعی و جامعه شناسی         36

2-9-5. آلبرتو ملوچی ونظریه جنبش اجتماعی جدید           37

2-10. تعریف جنبش‌های اجتماعی          38

2-11. ماهیت جنبش‌های اجتماعی         40

2-12. علل و دلایل جامعه‌شناسی شکل‌گیری جنبش‌های اجتماعی 42

2-12. شرایط پیدایش جنبش‌های اجتماعی          43

2-13. پیدایش جنبش‌های اجتماعی نوین 44

2-14. ویژگی‌های جنبش‌های اجتماعی امروزی     44

2-15. دیدگاه‌های نظری و پژوهشی در مورد جنبش‌های اجتماعی   45

2-16. انواع جنبش‌های اجتماعی 45

2-17. شیوه‌های عمل جنبش‌های اجتماعی          47

2-18. طبقه‌بندی جنبش‌های اجتماعی    47

2-19. شیوه‌های طبقه‌بندی دیگر از جنبش‌های اجتماعی  48

2-20. ویژگی‌های شخصیتی شرکت‌کنندگان جنبش          49

2-21. اوضاع اجتماعى زمینه‌ساز جنبش‌ها 49

2-22. مراحل جنبش‌هاى اجتماعى          50

2-23. چارچوب نظری     51

2-23-1. نظریه پردازان مطرح در رویکرد رفتار جمعی          54

2-23-2. نظریه پردازان مطرح در رویکرد نهادی      58

2-23-2. نظریه پردازان مطرح در رویکرد جامعه مدنی          63

2-24. فرضیه های تحقیق 67

2-25. مدل تحلیلی تحقیق          67

فصل سوم          68

روش تحقیق      68

3-1. تحقیق چیست؟      69

3-2. روش و نوع تحقیق: 70

3-3. میدان تحقیق:       70

3-4. جامعه آماری          70

3-5. روش نمونه گیری    70

3-6. شیوه تجزیه و تحلیل:          71

3-7. موانع و مشکلات     71

3-8. موانع و محدودیت های تحقیق         71

فصل چهارم       72

یافته های تحقیق          72

4-1. جنبش روشنایی     73

4-2. رهبران جنبش روشنایی       73

4-3. اعضای کنونی شورای عالی جنبش روشنایی  73

4-4. اهداف جنبش روشنایی       73

فصل پنجم        74

نتیجه ګیری و پیشنهادات           74

5-1. نتیجه گیری           75

5-1-1. فرصت ها برای جنبش ها و احزاب 75

5-1-2. چالش های عمده جنبش ها و احزاب سیاسی در افغانستان 76

5-2. پیشنهادات 79

منابع و ماخذ80

 

منابع و ماخذ

1.      بیات، آصف، (۱۳۷۹). «سیاست‌های خیابانی جنبش تهی دستان در ایران»، ترجمه اسدلله نبوی، تهران: نشر شیرازه.

2.      پیران، پرویز، (۱۳۷۹-۸۰). «جنبش‌های اجتماعی شهری؛ با نیم نگاهی به شرایط ایران»، ماهنامه آفتاب، شماره‌های ۲، ۴، ۹.

3.      تاجیک، محمدرضا، (۱۳۷۸). «جامعه مدنی و جنبش‌های اجتماعی جدید»، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.

4.      تورن، آلن، (۱۳۸۰). «نقد مدرنیته»، ترجمه مرتضی مردیها، تهران: گام نو.

5.      تیلی، چارلز، (۱۳۸۵). «از بسیج تا انقلاب»، ترجمه علی مرشدی زاد، تهران: پژوهشکده امام خمینی.

6.      جلائی پور، حمیدرضا، (۱۳۸۱). «جامعه‌شناسی جنبش‌های اجتماعی»، تهران: انتشارات طرح نو.

7.      چاندوک، نیرا، (۱۳۷۷). «جامعه مدنی و دولت»، ترجمه فریدون فاطمی، تهران: نشر مرکز.

8.      دلاپورتا، دوناتلا و ماریو دیانی، (۱۳۸۳). «مقدمه‌ای بر جنبش‌های اجتماعی»، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: نشر کویر.

9.      زاهد زاهدانی، سعید، (۱۳۷۷). «نظریه ترکیبی در مورد جنبش‌های اجتماعی»، فصلنامه فرهنگ، شماره ۲۷و۲۸: صص ۲۴۵-۲۷۲.

10.  صبوری، منوچهر؛ جامعه‌شناسی سیاسی، تهران، سخن، چاپ اول، 1385.

11.  کاستلز، مانوئل، (۱۳۸۰). «عصر اطلاعات؛ قدرت هویت»، جلد دوم، ترجمه حسن چاووشیان، تهران: نشر طرح نو.

12.  کریمی، علی، (۱۳۸۵). «جنبش‌های جدید اجتماعی و هویت با تاکید بر ایران»، در زندی، داور. [ویراستار] «نهادهای مدنی و هویت در ایران»، تهران: انتشارات تمدن اسلامی.

13.  قانون اساسی افغانستان.

14.  قانون احزاب سیاسی افغانستان.

15.  لارنا، انریک؛ هانک جانستون و ژوزف گاسفیلد [ویراستاران]. (۱۳۸۷) «جنبش‌های نوین اجتماعی»، ترجمه محمد سروریان و علی صبحدل، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.

16.  مشیرزاده، حمیرا، (۱۳۸۱). «درآمدی نظری بر جنبش‌های اجتماعی»، تهران: پژوهشکده امام خمینی.

17.  ممن، تی کی، (۱۳۸۶). «جنبش‌های اجتماعی جدید»، ترجمه احمد احمدلو، اصفهان: انتشارات گلبن.

18.  نش، کیت، (۱۳۸۰). «جامعه‌شناسی سیاسی معاصر»، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: نشر کویر.

19.  هابرماس، یورگن، (۱۳۸۴). «نظریه کنش ارتباطی: جهان زیست و نظام»، ترجمه کمال پولادی، تهران: موسسه انتشاراتی روزنامه ایران.

20.  Calhoun، Craig. (۱۹۹۳) “New Social Movements of the Early ۱۹th Century” Social Science Journal، ۱۷، pp ۳۸۵-۴۲۷.

21.  Diani، Mario. (۱۹۹۲) “The Concept of Social Movement” Sociological Review، pp ۴۰، ۱-۲۵.

22.  Melucci، Alberto. (۱۹۸۹) “Nomads of the Present” London: Hutchinson Radius.

 

جهت تماس به شماره های ذیر در تماس شوید

+93 0786590059
+93 0786590059
+93 0786590059
+93 0786590059